Дихальна гімнастика як засіб оздоровлення дитини.

03.Кві.2019
Дихальна гімнастика як засіб оздоровлення дитини.

Дихальна гімнастика відіграє значну роль в процесі оздоровлення і загартовування. Вона дозволяє підвищувати опірність організму дітей до простудних захворювань, розвиває дихальну мускулатуру, збільшує рухливість грудної клітки та діафрагми, покращує лімеро- і кровообіг в легенях. В дошкільному закладі елементами дихальної гімнастики можна включати у всі види фізкультурно-оздоровчої роботи: ранкова гімнастика, фізкультурні заняття, фізкультурні хвилинки, музичне заняття, прогулянки, гімнастику після сну, заняття з лікувальної фізкультури, сеанси аромотерапій. Рекомендовано включати по 1-2 дихальні вправи.

Враховуючи незавершеність формування дихальної системи дошкільників дихальні вправи виконуються в повільному та середньому темпі. Вдих повинен проводитися через ніс, а видих через рот. При вдиху стежити, щоб плечі не піднімалися, на видиху слід довше і більш плавно видихати повітря, щоб щоки дитини не роздувалися.

З метою регуляції роботи організму використовують мобілізувальне, заспокійливе або ритмічне дихання.

Мобілізувальне дихання полягає в подовженому вдиху та скороченні видиху. Паузу роблять після видиху. Мобілізувальні дихальні вправи слід використовувати під час ранкових гімнастик, під час основної або підготовчої частини заняття, перед виконанням складних вправ, адже завдяки цьому організм налаштовується на роботу, поліпшується концентрація уваги.

Заспокійливе дихання характеризується поступовим подовженням видиху доти, доки він не стане вдвічі довшим за вдих. Заспокійливі дихальні вправи виконуються після інтенсивних і напружених вправ, у заключній частині заняття та перед сном.

Ритмічне дихання – дає змогу регулювати емоційний стан. Використовувати його можна під час ходьби – кроки ритмічні, м’язи обличчя та рухрозслаблені. Вдих і видихслідробити на коженкрок.

Під час оздоровчоїроботиможнапропонуватидітям і йогівське «ха-дихання». Підняти руки вгору – вдих, затриматидихання на 1 секунду, розслабити м’язи, зробити енергійний видих, опускаючи руки і нахиляючись вперед. При цьому, коли повітря вільно виходить, діти промовляють «ха». Потім діти випрямляються, відпочивають. Вправа повторюється тричі. Вона стимулює виведення слизу накопиченого в дихальних шляхах.

Приклади вправ дихальної гімнастики:

  1. «Трубач»

Сидячи, кисті рук затиснути в трубочку, підняти догори. Повільно видихаючи голосно промовити «п-ф-ф-ф-у» (4-5р.).

  1. «Півень»

Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити. Підняти руки в сторони, а потім плескати по стегнах. Видихаючи промовляти «Ку-ку-рі-ку!» (4-5р.).

  1. «Лежить м’яч»

Стоячи, руки з м’ячем підняті вгору. Кинути м’яч від грудей вперед. Промовляти видихаючи «у-х-х-х» (4-5р.).

  1. «Гуси летять»

Довільна ходьба упродовж 1-2 хв. Піднімаючи руки в сторони – вдих, руки вниз – видих, промовляючи «г-у-у-у-у».

  1. «Годинник»

Махати ритмічно випрямленими руками вперед-назад, повторюючи «тік-так».

  1. «Вікно та двері»

Стати рівно, випрямивши спину. Вдих через ліву ніздрю (двері), а видихати через праву (вікно). Потім поміняти «вікно» і «двері».

  1. «Насосик»

Руки на носі. Присідаємо – вдих, випрямляємось – видих. Випрямляючись можна вимовляти «с-с-с».

Загально-розвиваючий вплив на організм здійснює гімнастика за методикою педагога-вокаліста Олександрою Стрельніковою. Основний принцип запропонованих нею дихальних вправ – робити вдих з одночасним стискуванням грудної клітки за допомогою зведення рук, нахилу тулуба, тощо. А видих – із розпрямленням грудної клітки.

Дихальна гімнастика за методикою Олександри Стрельнікової для дітей починається з вправи «Долоньки»

В.п. – стоячи, руки зігнуті в ліктях, долоні вперед. Вдих носом – стискаємо кулаки, плавний видих (через ніс або рот), розжимаємо кулаки.

«Погончики»

В.п. – стати прямо, розслабити плечі, зігнути лікті, кулаки притиснуті на рівні талії. Вдих – руки різко опускаються вниз, кулаки розтискаються, пальці розгортаються.

«Насос»

В.п. – ноги на середину плечей, плечі розслаблені, можна трохи сутулитись, руки вільно вздовж тулуба, голова трохи опущена.

Зробивши уклін-нахил немов підняти з підлого папірець різко і шумно вдихнути, видих супроводжується підняттям корпусу.

«Обійми плечі»

В.п. – стоячи, руки зігнуті на рівні плечей. При різкому вдиху потрібно обійняти себе так, щоб права рука опинилася на лівому плечі, а ліва під правою пахвою. Видих – вихідне положення.

«Повороти головою»

Необхідно по черзі повертати голову спочатку вправо, потім вліво, з кожним поворотом короткий гучний вдих носом, легкий видих через рот. Вдих роблять носом, він має бути коротким, активним.

Лікують звуки

«А» – стимулює роботу легенів, трахеї, гортані.

«О» – стимулює роботу вегетативних центрів мозку.

«У» – стимулює роботу серця, легенів, печінки, шлунка.

«Н» – стимулює мікроциркуляцію крові в області голови.

«В» – стимулює мікроциркуляцію крові в області обличчя, гайморових пазух.

«З» – стимулює мікроциркуляцію крові в області голови та шиї.

«Ж» – стимулює мікроциркуляцію крові в області грудної клітки. Ця вправа ефективна при появі мокроти в бронхах.

«М» – покращує мікроциркуляцію крові і обмін речовин в області грудної клітини, діафрагми.

«Р» – поліпшує кровообіг, стимулюються різні обмінні процеси, покращується вихід мокроти.

«Б» – «П» – стимулюють діяльність діафрагми.

«Т» – стимулює діяльність діафрагми, заспокоює кашель.

«С» – розслабляє дихальні м’язи.

error: Content is protected !!